frontpage hit counter

سوالات رایج در مورد کامپوزیت دندان

معمولا افرادی که به دنبال بهترین راه برای سفید کردن دندان‌های خود هستند، سوالات زیادی راجع به انواع   روش  ‌های   سفید کردن   دندان،   مثل   لمینت،   بلیچینگ،   کامپوزیت و… دارند. بیشترین سوالاتی که راجع به کامپوزیت دندان وجود دارد، درباره هزینه کامپوزیت، طول عمر کامپوزیت، تفاوت لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی، تفاوت بلیچینگ و کامپوزیت و… می‌باشد. در این مطلب تصمیم داریم کامپوزیت دندان و سوالات متدوالی که درباره آن وجود دارد را توضیح دهیم.

  • کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان یک متریال در دندانپزشکی است که برای از بین بردن زردی دندان، بدفرمی و ترمیم دندانهای شکسته، پوسیده و ترک خورده استفاده می‌شود و در داشتن لبخندی زیبا و خیره کننده برای شما نقش مهمی دارد.
کامپوزیت دندان در مواقعی که فرد از دندان خود به خوبی مراقبت نکند مثلا اگر به علت مصرف تخمه، مواد غذایی سخت و یا بر اثر برخورد با اجسام سخت لب پر شده باشد، نقص های دندان را با استفاده از کامپوزیت ترمیم می‌کنند.
مورد دیگری که از کامپوزیت استفاده می‌شود برای پرکردن دندان و جایگزینی برای آمالگام است زیرا آمالگام در دهان به دلیل رنگ تیره ای که دارد ممکن است خیلی مورد پسند نباشد ولی استفاده از کامپوزیت به دلیل همرنگی با دندان بسیار پرطرفدار است.
همچنین از کامپوزیت ونیر برای سفیدکردن، زیباسازی و بلند کردن دندان های کوتاه استفاده می‌شود.

  • موارد استفاده از کامپوزیت ونیر چیست؟

از کامپوزیت ونیر جهت بازسازی دندان و پر کردن دندان استفاده می‌شود. کامپوزیت دندان می تواند مشکلات زیبایی دندان، مانند دندان های بد رنگی که به سایر روشهای سفید کردن دندان ها جواب نمی دهند ، دندانهای خرد شده یا ضعیف که نیاز به بهبود دارند ، را اصلاح کند و فاصله ی بین دندان ها را برطرف کند.

  • از کامپوزیت ونیر چگونه استفاده می‌شود؟

برای استفاده از کامپوزیت دندان، این ماده را به شکل خمیر در می‌آورند سپس بر روی قسمتی از دندان که صدمه دیده میگذارند و با استفاده از تاباندن امواج نور مواد کامپوزیت را بر روی دندان فیکس می‌کنند. از آنجاییکه کامپوزیت دندان مستقیما توسط دندانپزشک روی دندان شکل می گیرد ، تجربه و مهارت متخصص دندانپزشک زیبایی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. برخلاف لمینت دندان که ساخت آن در آزمایشگاه دندانپزشکی صورت می گیرد. بنابراین کامپوزیت ونیر علاوه بر آنکه به مهارت و تجربه متخصص دندانپزشکی زیبایی وابسته است ، هنر وی نیز در نتیجه ی نهایی کامپوزیت تاثیرگذار است. بنابراین توصیه می شود برای دسیابی به یک نتیجه ی عالی،  کامپوزیت دندان های خود را حتما توسط یک متخصص دندانپزشکی زیبایی که مهارت و آموزش لازم را در این زمینه دارا باشد انجام دهید.

  • تفاوت بین ونیرهای کامپوزیتی و پرسلن در چیست؟

جنس ونیرهای پرسلن سرامیکی است به همین دلیل نسبت به ونیر کامپوزیت دارای استقامت و ماندگاری بیشتری هستند. روکش های کامپوزیت به طور مستقیم روی دندان طبیعی شما توسط متخصص دندانپزشک زیبایی ساخته می شوند. کامپوزیت دندان معمولاً به حداقل آمادگی دندان نیاز دارد ، بنابراین ممکن است در بعضی موارد برگشت پذیر باشد. و از آنجا که مراحل کامپوزیت دندان اغلب در یک روز به پایان می رسد ، دیگر نیازی به استفاده از روکش موقت وجود ندارد.
کامپوزیت دندان گزینه ای مقرون به صرفه می باشد که مزایای زیادی برای کامپوزیت ارائه می دهند اما دارای اشکالاتی بالقوه نیز هستند. به عنوان مثال ، کامپوزیت دندان به اندازه لمینت دندان قوی نیست ، روکشهای کامپوزیت ونیر به طور معمول طول عمر کمتری نسبت به همتای خود لمینت سرامیکی دارند. و همچنین ممکن است کامپوزیت دندان به میزان لمینت دندان نتواند نواقص دندان را بپوشاند. بیمارانی که به دنبال راهی نسبتاً ارزان برای رفع نگرانی های دندانپزشکی خود هستند ، ممکن است کامپوزیت دندان را در نظر بگیرند. با این وجود ، نتایج کامپوزیت ونیر اغلب نسبت به روکش لمینت سرامیکی از زیبایی کمتری برخوردار است.

  • آیا کامپوزیت دندان دارای رنگهای متفاوتی است؟

کامپوزیت دندان از نوعی مواد پلاستیکی که هم رنگ دندان است تشکیل شده این ماده پلاستیکی دارای رنگهای گوناگونی است که مطابق با رنگ پوست شما دندانپزشکتان بهترین رنگ را انتخاب می‌کند. فقط به یاد داشته باشید رنگی که برای کامپوزیت انتخاب می‌کنید طبیعی و خیلی از دندان خودتان سفیدتر نباشد.

  • تفاوت میان لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر دندان چیست؟ کدام روش بهتر است؟

دندانپزشک بر اساس نوع دندان و مشکلاتی که بیمار دارد گاهی اوقات کامپوزیت و گاهی هم لمینت را پیشنهاد می‌کند. اگر دندانهای فرد دچار شکستگی خاص و یا تغییر رنگ حادی باشد پزشک اصولا از لمینت سرامیکی دندان استفاده می‌کند ولی برخی اوقات که مشکلات دندانی فرد جزئی باشند خیلی راحت می‌توان با استفاده از کامپوزیت ونیر دندان مشکل را برطرف کرد.

  • ماندگاری کامپوزیت دندان چقدر است؟

اگر کامپوزیت دندان به روش درستی انجام شود و مواد مورد استفاده در انجام کامپوزیت مرغوب باشد این روش یکی از ماندگارترین روشهای سفید کردن دندان است. دلایل دیگری که در ماندگاری کامپوزیت دندان نقش بسیاری دارد: رعایت بهداشت دهان و دندان،جنس دندان و رژیم غذایی فرد می‌باشد. به طور متوسط طول عمر کامپوزیت دندان در حدود 7 تا 10 سال می باشد. رعایت بهداشت دهان و دندان منظم و یا نامنظم می تواند طول عمر کامپوزیت دندان را افزایش و یا کاهش دهد.
نکته: روش درست تمیز کردن دندان باید توسط دندانپزشک توصیه شود زیرا اگر تمیز کردن دندان به درستی صورت نگیرد باعث تجمع میکروبها بین پوسته ونیر و دندان می‌شود و همین امر بوی بد و نامطبوع دهان را در پی خواهد داشت که در نهایت منجر به تعویض کامپوزیت ونیر در دهان می‌شود.

  • آیا بر روی روکش دندان هم میتوان کامپوزیت انجام داد؟

این حالت کاملا بستگی به موقعیت روکش دندان دارد اگر روکش دندان در موقعیت مناسبی نسبت به دندانهای دیگر باشد (سالم باشد) میتوان از ونیر برای یکسان کردن روکش و سایر دندانهای ونیر شده استفاده کرد ولی اگر روکش دندان در موقعیت مناسبی نباشد باید روکش با جنس سرامیکی آن تعویض شود. فقط اینکار باید حتما تحت نظر پزشک باشد. معمولا برای استحکام کامپوزیت روی دندان روکش شده از چسب لمینت اسفاده میکنند که کمی هزینه بر است.

  • آیا روی دندانی که ایمپلنت شده میتوان از کامپوزیت استفاده کرد؟

این مورد هم بسیار به روکش دندان شباهت دارد اگر ایمپلنت در شرایط ایده آلی باشد میتوان از کامپوزیت دندان استفاده کرد در غیراینصورت باید ایمپلنت دندان تعویض شود.

  • اگر بخواهیم جراحی بینی انجام دهیم بهتر است بعد از کامپوزیت دندان یا قبل از آن انجام داد؟

پس از انجام کامپوزیت دندان لب در موقعیتی جدید قرار می‌گیرد به همین دلیل پزشکان بیشتر توصیه می‌کنند جراحی بینی پس از انجام کامپوزیت، انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *