frontpage hit counter

باید ها و نباید های کامپوزیت

رژیم غذایی بعد از کامپوزیت دندان
صرف   نظر   از   این   که   اگر   روکش   شما کامپوزیت دندان   باشد یا   لمینت دندان  ،   بعضی از غذاها وجود دارند که همیشه باید از آنها دوری کنید. مانند موارد زیر:

  •  نوشیدنی های تیره : مهم نیست که لمینت سرامیکی دارید یا کامپوزیت دندان، از مصرف مایعات تیره مانند قهوه ، شراب قرمز ، چای سیاه و سایر موارد خودداری کنید زیرا باعث ایجاد لکه می شوند.
  •  غذاهای سخت: پس از دریافت کامپوزیت دندان و لمینت دندان این موارد شامل مواردی مانند یخ ، سیب ، آب نبات سخت و غذاهای مشابه است. آجیل و تخمه نیز در این لیست قرار دارند. بنابراین ، به دنبال غذاهای سخت نباشید که جویدن زیادی داشته باشند.
  •  باید از خوردن آب نبات خودداری کنید. این به معنای مواردی مانند کارامل و سایر آب نبات های چسبنده نیز هست.
  •  الکل و دخانیات جویدنی: الکل و تنباکو چیزی است که پس از دریافت کامپوزیت و لمینت نباید مصرف کنید. فارغ از اینکه کامپوزیت دندان و لمینت دندان شما چه رنگی باشد.
  • با دندان های خود به خوبی رفتار کنید و از آنها به عنوان ابزار استفاده نکنید. فارغ از اینکه روکش های کامپوزیت دندان و لمینت دندان دارید یا نه ، بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید 
  • تفاوت کامپوزیت دندان و ایمپلنت
  • هم کامپوزیت دندان و هم ایمپلنت می توانند پیشرفت چشمگیری در لبخند شما (و در نتیجه اعتماد به نفس شما) به وجود آورند ، اما بین این دو درمان و اینکه چگونه آنها می توانند به نفع شما باشند تفاوت هایی وجود دارد.

یک متخصص دندانپزشک خوب و حرفه ای تمام جوانب مربوط به هر دو نوع کار دندانپزشکی را به طور کامل توضیح می دهد. متخصص دندانپزشک همچنین به شما کمک می کنند تا بر اساس سبک زندگی و نیازهای شخصی خود ، انتخاب صحیحی انجام دهید. بیایید نگاهی به جوانب مثبت هر دو روش درمانی کامپوزیت و ایمپلنت دندان و نحوه انجام آنها بیاندازیم.
به طور خلاصه در مورد تفاوت ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان باید گفت با وجود اینکه هم کامپوزیت و هم ایمپلنت می تواند لبخند شما را زیباتر کنند ، این روشهای درمانی برای اهداف مختلفی استفاده می شوند. ایمپلنت دندان بیشتر یک روش درمانی برای درمان و جایگزینی دندان های از دست رفته است و زمانی استفاده می شود که شما در فک خود جای خالی دندان دارید. کامپوزیت دندان نمی تواند به جای دندان از دست رفته استفاده شود و کاربرد کامپوزیت ها در مواردی است که شما دندان دارید اما به هر دلیلی از ظاهر دندان خود راضی نیستید ، در این شرایط با تشخیص دندانپزشک ، ظاهر ناخوشایند دندان های شما با کامپوزیت دندان پوشانده می شوند و در نهایت شما به دندان و لبخند زیبا دست پیدا خواهید کرد.
آیا کامپوزیت دندان دائمی است؟
روکش های کامپوزیت دندان این قدرت را دارند که لبخند شما را به زیباترین شکل ممکن تبدیل کنند. دیگر لازم نیست که از ظاهر ناخوشایند دندانهای خود نگران باشید.. تغییرات ساده در شیوه زندگی که می تواند شامل پرهیز از مصرف بعضی از مواد غذایی ، به ویژه مواردی که می توانند سبب ایجاد لکه و تغییر رنگ کامپوزیت شوند ، می تواند به ماندگاری بیشتر کامپوزیت ونیر ها کمک کند. روکش های کامپوزیت دندان معمولاً به دلیل قیمتشان ، اولین انتخاب برای اکثر افرادی است که به دنبال راه حلی برای اصلاح طرح لبخند خود هستند.
بیشتر افرادی که کامپوزیت دندان را انتخاب می کنند نگران طول عمر کامپوزیت دندان هستند و معمولا سوال می پرسند که آیا کامپوزیت دندان دائمی است؟ افراد معمولا به دنبال یک راه حل ساده ، مطمئن، کم خطر و دائمی هستند. کامپوزیت دندان یک روش مطمئن و بی خطر برای بازگرداندن زیبایی به لبخند شما است. اما کامپوزیت ونیر نیز همانند روشهای مشابه خود مانند لمینت دندان، دائمی نیست. بطور متوسط طول عمر کامپوزیت دندان هفت تا ده سال است. اما افزایش یا کاهش میزان ماندگاری کامپوزیت به خود شما بستگی دارد. شما می توانید با رعایت بهداشت دندان و دندان، مراجعه منظم به دندانپزشک و نیز خودداری از مصرف برخی غذاها و نوشیدنی های رنگی از کامپوزیت دندان خود برای مدت زمان طولانی محافظت کنید، اما باز هم نمی توان انتظار داشت که کامپوزیت دندان دائمی باشد و بالاخره زمانی می رسد که شما ناگزیر از ترمیم و یا تعویض و جایگزینی روکشهای کامپوزیت خود می شوید. اگر به دنبال روشی هستید که دوام بیشتری نسبت به روکشهای کامپوزیت ونیر داشته باشد می توانید روکش لمینت دندان را انتخاب کنید. طول عمر لمینت دندان تقریبا دوبرابر طول عمر کامپوزیت دندان است اما هزینه لمینت دندان نیز به همان نسبت بیشتر از کامپوزیت است.
هزینه کامپوزیت دندان نصف قیمت لمینت دندان است که بدین معنی است که شخص حتی بدون پوشش بیمه می تواند قیمت کامپوزیت دندان را  بپردازد. با وجود این و بسیاری از مزایای دیگر  کامپوزیت دندان ، دندانپزشک شما ممکن است بسته به شرایط دندان های شما ، روکش های لمینت دندان برای شما بهتر از روکش های کامپوزیت بداند در این مورد با متخصص دندانپزشک خود مشورت نمایید.
آیا دندان های فک پایین نیز باید کامپوزیت شوند؟
تعداد کامپوزیت دندان مورد نیاز و نیز اینکه دندان های فک پایین باید کامپوزیت شوند از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. برخی افراد زمانی که می خندند دندان های فک پایینشان نیز قابل مشاهده است. این افراد برای زیباتر شدن لبخندشان بهتر است که برای دندان های فک پایین را نیز کامپوزیت ونیر انجام دهند. البته با روشهای دیگری نیز می توان دندان های فک پایین را سفید تر نمود تا تطابق بیشتری با کامپوزیت دندان های دیگر داشته باشد. یکی از این روشها بلیچینگ دندان است. بلیچینگ دندان یکی از روشهای سفید کردن دندان است. تفاوت بلیچینگ دندان با کامپوزیت دندان در این است که بلیچینگ تنها برای تغییر رنگ دندان ها و سفید نمودن آنها بکار می رود در حالیکه کامپوزیت دندان علاوه بر تغییر رنگ و سفیدی دندان ها ، سایر نقایض زیبایی دندان مانند کجی و فاصله ی بین دندان ها، کوتاهی و ترک دندان ها را نیز برطرف می کند. بنابراین اگر مشکل خاصی در دندان های فک پایین خود ندارید و تنها دغدغه شما بدرنگی آنهاست می توانید همزمان با کامپوزیت ونیر های فک بالا، برای دندان های فک پایین خود نیز از بلیچینگ دندان استفاده نمایید.
در مورد اینکه کلا چه تعداد از دندان ها بهتر است که کامپوزیت شوند، یکی از روشهای تشخیص اینست که که مقابل آینه بایستید و لبخند بزنید. هر تعداد از دندان هایتان که در موقع لبخند زدن دیده می شوند لازم است که کامپوزیت شوند. درنظر داشته باشید که لبخند خود را از زوایای مختلف و از نیم رخ نیز در نظر بگیرید. از این روش می توانید برای تعداد لمینت دندان مورد نیاز خود نیز استفاده نمایید. لمینت سرامیکی نیز مانند کامپوزیت ونیر در زیبایی و اصلاح طرح لبخند بکار می رود. در نهایت اگر هنوز در مورد تعداد کامپوزیت دندان مورد نیاز خود تردید دارید بهتر است با یک متخصص دندانپزشکی زیبایی صحبت کنید.
راهکاری برای کم کردن تاثیر قلیان و سیگار بر کامپوزیت دندان
یکی از گزینه هایی که به صورت ابتکاری توسط برخی بیماران کلینیک سیب سفید پیشنهاد شده است برای تاثیر کمتر سیگار و قلیان بر کامپوزیت دندان هایشان این است که بعد از کامپوزیت از همان دندانپزشکی بخواهید که برای شما قالب گیری کرده و نایت گارد بسازند. نایت گارد حفاظی شیشه ای ژله ای برای دندان ها می باشد که خیلی اذیت کننده نیست. بله درست متوجه شدید، میتوانید قبل از مصرف سیگار یا قلیان این نایت گارد را در دهان خود بگذارید تا از برخورد مستقیم دود سیگار به دندان هایتان جلوگیری شود.
فرق روکش دندان با کامپوزیت یا لمینت در چیست؟
بهتر است فرق این سه اصطلاح را بدانید تا در تماس با کلینیک های دندانپزشکی به طور کامل در جریان درمان و هزینه های خود قرار بگیرید. روکش دندان برای دندان های عصب کشی شده و یا ضربه خورده که یا سیاه شده یا در حال سیاه شدن است و یا تاج دندان در حالت بسیار پوسیده و ضعیف قرار دارد، مورد استفاده قرار میگیرد. لمینت دندان و کامپوزیت دندان برای دندان های سالم و جهت زیبایی دندان استفاده میشوند. خب این یک تفاوت.
فرق دیگر مربوط به جنس روکش است که روکش دندان از این نظر شبیه لمینت دندان است و معمولا در ایران به صورت تمام سرامیک(روکش های زیرکونیا یا IPS و یا بدنه فلزی با رویه ی سرامیک( روکش PFM) میباشد. لمینت هم سرامیکی است اما کامپوزیت از جنس پلیمر میباشد.
خب تفاوت بعدی از نظر قرار گرفتن بر روی دندان و میزان تراش دندان می باشد.کامپوزیت دندان معمولا نیازی به تراش دندان ندارد اما در لمینت، دندان به مقدار خیلی کمی در حد 3 دهم میلیمتر تراش می خورد و در روکش دندان تراش بیشتری به دندان داده میشود. علت این است که در حالت نیاز به روکش به سبب ضعف تاج دندان، باید هم جلو و هم پشت دندان پوشانده شود ولی در لمینت فقط قرار است جلوی دندان با لمینت سرامیکی پوشانده شود.
پس متوجه میشویم که لمینت و روکش تقریبا شبیه به هم و از یک جنس و با ماندگاری و طول عمر یکسان هستند ولی کامپوزیت اینگونه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *